søndag den 16. oktober 2016

Agate skiver af slik!


Jeg har længe villet lave disse flotte spiselige "Agate" sten skiver.
Jeg arbejder på at skulle lave en krystal kage, ved endnu ikke helt hvordan den skal se ud, da det endnu ikke er lykkedes mig at lave nogle store flotte sukker krystaller.
Men er ret godt tilfreds med disse Agate skiver, så måske kagen skal pyntes med dem.

De er nemme at lave, men kræver en smule øvelse og finesse, da de meget let knækker når man arbejder med dem.

AGATE STEN SKIVER OPSKRIFT

Køb en masse bolsjer (uden fyld) i de ønskede farver
1 rulle staljol
½ dl olie
1 rulle plastik poser
Noget tungt til at kværne bolsjerne med
Spiseligt guld maling og glimmer

FREMGANGSMÅDE

  • Kvas hver farve bolsjer og put dem i hver deres plastikpose.
  • Tænd for ovnen på 200o
  • Tag et stykke stanjol og smør den med et fint lag olie
  • Form stanjolen i den ønskede form, start med et hul i midten og lav en kant, derefter laves yderkanten. Præs så mange folder flade så muligt, så stanjolen ikke hænger fast i sukkeret.
  • Drys det knuste bolsje pulver ned i formen, rundt i ringe og i den ønskede rækkefølge.
  • Put formen ind i ovnen og hold godt øje med den, det tager kun et par minutter før pulvret er smæltet og får den for meget bobler sukkeret op og brænder på. 
  • Jeg fandt ud af at tager man den ud, lige før det hele er smæltet, så smælter det sidste på den varme plade, før den stilles til afkøling.
  • Når den er kølet ned, kan man forsigtigt tage stanjolen af (det er her man kan komme til at knække dem). Hvis der er lidt der sidder fast i rævnerne, så kan det fjernes med en spids genstand, jeg brugte en tandstik (hvilket også kan gøre man knækker dem). 
  • Til sidst malede jeg kanterne med spiseligt guld maling og drysset med glimmer, hvor jeg fandt det passede.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar